دورنما،رسالت و تاریخچه پوهنځی انجنیري

دورنما:

 پوهنځی انجنیری با تمرکز بر آموزش، یادگیری پیوسته، حرفه ای، تحقیق، ایجاد فرصت و مشارکت در داخل کشور و جامعه جهانی تلاش می کند تا یک مرکز فعال برای نوآوری باشد.

رسالت:

به طور کلی، مأموریت ما توسعه یک رویکرد سیستماتیک برای آموزش استاندارد، تحقیق و آموزش در زمینه انجنیری است که این امکان را می دهد که انجنیرانی آموزش ببینند که علاوه بر دانش مسلکی، از تمام مهارت ها برای موفقیت در دنیای جدید برخوردار باشند.

تاریخچه:

اگر در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و فنی جامعه افراد باتجربه و متخصص داشته باشیم ، در این صورت شاهد کشوری با اقتصاد بالا خواهیم بود. با توجه به اینکه بخش عمده ای از سرمایه یک کشور صرف پروژه های زیربنایی می­شود ، ضروری است که انجنیران جوان، با انرژی و مجهز با تکنالوژی مدرن را در زمینه های مربوطه برای سازماندهی و مدیریت این پروژه ها داشته باشیم. طبق برنامه استراتژیک پوهنتون، پس از تصویب وزارت تحصیلات عالی در سال ۱۳۹۳ ، پوهنځی انجنیری تأسیس ګرديد که دارای یک دیپارتمنت انجنیری سیول بود. در سال ۱۳۹۳ هـ ش ، به تعداد ۱۵۵ تن محصلین از طریق امتحان کانکور به پوهنځی انجنیری معرفی شدند و دو نفر از اعضای کدر علمی از طریق رقابت آزاد به عنوان استاد انتخاب شدند. این پوهنحی از زمان تأسیس تا به امروز دوره های آموزشی نظری و همچنین عملی را در اختیار محصلین خود قرار داده است که طبق آن، خدا را شکر، این پوهنځی صدها انجنیر جوان، متعهد، میهن پرست و مجهز به تکنالوژی مدرن برای خدمت به جامعه جنگ زده افغانستان فارغ التحصیل نموده است، دارد. که در سازمان های دولتی و غیردولتی به هموطنان خود خدمت می کنند و تعدادی دیگر از محصلین در آستانه ورود به دوره ماستری در انگلستان، هند، مالزی، پاکستان و سایر کشورها  هستند.

شایان ذکر است که برنامه درسی پوهنځی مذکور در زمان تأسیس توسط دو استاد رسمی و اعضای کدرعلمی پوهنځی تعلیم و تربیه انجام شده است، خوشبختانه اکنون هشت عضو کدر علمی انجنیری سیول وجود دارد که همه آنها دارای مدرک ماستری هستند. البته قابل یادآوری است که یک استاد بورسیه دکترای کشور چین را دریافت کرده و در حال ادامه تحصیل می باشد.